Rätt att hänga Hansson?

Den svenska domaren Martin Hansson har som bekant hamnat i rejält blåsväder i veckan. Som säkerligen de flesta har sett så missade Hansson en solklar hands på Frankrikes Thierry Henry, vilket ledde till att Gallas enkelt kunde göra 2-1 till fransmännen mot Irland. Målet kom i förlängningen och blev helt avgörande för att Frankrike tog en plats i sommarens slutspel medan Irland får följa det hela hemma i soffan.

Det är naturligtvis väldigt olyckligt att en match av den här digniteten avgörs på ett domarmisstag, och man kan inte annat än att tycka synd om irländarna som i mitt tycke är bättre än fransmännen sett till hela matchen.

Martin Hansson är naturligtvis mannen som hängs för misstaget och han bör nog skippa alla planer på att semestra på den gröna ön den närmaste tiden. Men är det hela så enkelt att Hansson ska ta på sig hela ansvaret för det inträffade eller finns det fler som bör stå till svars? Linjedomaren? Henry?

Efter att ha sett situationen från flera vinklar så är jag tämligen säker på att Hansson hade väldigt svårt att se handsen från den placering han hade. Så det man kan kritisera honom för är i så fall att han har en felaktig position. Något som händer alla domare någon gång i varje match skulle jag vilja påstå. Oftast kommer de undan med det för att inga farligheter uppstår. Ibland leder det till en missad eller felaktigt dömd frispark eller straff. Vilket renderar i lite sura kommentarer från det ena lagets tränare och ett par rader av kritik i kvällstidningarna. Men för stackars Hanssons del ledde det till att en hel nations dröm släcktes. Proportionerna av ett sådant misstag leder därför till konsekvenser utav proportioner som inte är rimliga.

Enligt min åsikt borde rimligtvis den assisterande domaren haft en klart bättre vinkel att se situationen. Att han missade att den tog på Henrys hand ser jag som ett klart större misstag än Hanssons. Dessutom var det inte offside i förstaläget?

Thierry Henry då? Boven i dramat som tog till otillåtna medel för att vinna. Vilket ansvar bär han? Vad tycker ni läsare? Skulle Henry varit ärlig och sagt till domaren att ”jag tog med handen, det ska inte vara mål”? Jag är helt och hållet för fair play men kan i ärlighetens namn erkänna att jag själv inte hade gjort det. Hade ni..?

........

6 kommentarer:

  1. Jag tycker det är stinsen på linjens fel

    SvaraRadera
  2. Henry visar vilket äckligt fusk svin han är!!!!

    SvaraRadera
  3. om man ser till tv bilderna jag har sett så är det i princip omöjligt för Hansson att se den andsen, (om han står där UEFA OCH FIFA rekomenderar när det är spel i straffområdet). Den assisterande KANSKE har en möjlighet att se handsen men han har ändå både försvarande lagets spelare och det annfallande lagets spelare i mellan sig och situationen, samt att den assisterande inte har specielt mycket fokus på vad som händer i den delen på straffområdet utan konsentrerar sig på offside och om bollen går död eller inte. Så att skylla på domarna tycker jag är dåligt. Domarna gör misstag i ALLA matcher och det gämnar ut sig under en längre tid. men helt klart olyckligt för Irland. Sen om det är offside eller inte är för mig en mer intressant fråga då den assisterande har just den bedömningen som som piro 1, och får inte missa det. (där med inte sagt att det inte händer, går oerhört fort i dagens fotboll) //domaren

    SvaraRadera
  4. Det finns två Fransoser i offsideposition när frisparken slås, men om ni tittar på situationen så är inte Henry en av dom för han kommer bakifrån. Så offside är det inte.

    SvaraRadera
  5. Kolla vart Henry är när bollen slås. Han är 2-3 meter ONside. Den franska spelaren som är offside är han som ramlar på väg in i straffområdet. Gallas kanske är offside men eftersom det är en ny situation när Henry passar bakåt till honom är det heller ingenting som skall blåsas av för.

    SvaraRadera